نوشته شده توسط : ریحانه

شناخت انواع باتری شارژی و باتری یو پی اس به عنوان باتری های محبوب

در این مقاله به بررسی و مقایسه انواع باتری‌های شارژی و باتری یو پی اس پرداخته‌ایم تا بتوانید درست ترین انتخاب را برای خرید باتری مناسب نیاز خود داشته باشید.

 

در بیشتر مواقع وقتی حرفی از باتری می‌شود بلافاصله به یاد انواع باتری‌های قلمی و نیمه قلمی یا به طور دقیق تر با اندازه های AA و AAA  می‌افتید اما ۳ فرم سیلندری  (Cylindrical)، دکمه‌ای (Button) و کتابی یا بلوکی (Pack) برای باتری وجود دارد.

باتری دکمه‌ای در ابزارهای کوچکی مانند ساعت‌های مچی و ماشین حساب‌های جیبی و چراغ قوه های کوچک کاربرد فراوان دارند. باتری‌های کتابی (۹ ولت) در تجهیزات کنترل از راه دور و  ریموت‌ها و برخی مصارف خاص کاربرد دارند و انواع سیلندری که بیشترین  نوع می‌باشند در طیف وسیعی از تجهیزات الکتریکی از ساعت‌های دیواری و چراغ قوه‌ها گرفته تا انواع پخش‌کننده‌های صوتی و دوربین‌های دیجیتالی و... به کارگرفته می‌شوند. 

باتری یو پی اس

در ابتدا بهتر است درباره باتری  یو پی اس بیشتر بدانید.باتری  یو پی اس برای محافظت از دستگاه ها در زمان قطعی برق طراحی و ساخته شده ،به این صورت که در زمان قطع شدن برق شهری این باتری ها به عنوان تامین کننده برق مورد نیاز دستگاه ها سریعا جایگزین می شوند.باتری های یو پی اس همچنین در زمان نوسانات برق شهری مانع ایجاد نویز و قطع و وصل شدن جریان برق برای دستگاه هایی که تامین کننده آنها است،می شوند.به صورت کلی باتری یو پی اس در این موارد وظیفه تامین انرژی مورد نیاز دستگاه یو پی اس رادارد تا دستگاه های متصل به دستگاه یو پی اس در زمان قطعی و نوسانات برق آسیب نبینند.از جمله کاربرد های  این باتری ها میتوان به استفاده شدن در بیمارستان ها،کارخانه ها و حتی منازل اشاره کرد.در بسیاری از موارد قطع شدن جریان برق باعث آسیب رسیدن به دستگاه ها می شود و این امر حتی در محیط هایی مانند بیمارستان ها بسیار تاثیر گاها غیر قابل جبرانی خواهد داشت.به همین منظور برای استفاده از باتری های یو پی اس باید انواع آن و شرایط نگهداری و رسیدگی و کارکرد های آن را بیشتر شناخت. در ادامه به همین موضوعات خواهیم پرداخت.

 

 

انواع باتری یو پی اس از نظر فنی

از لحاظ فناوری به کار گرفته شده، ۴ گونه اصلی باتری از باتری‌های قابل شارژ وجود دارد:

  1. باتریهای لیتیوم یون  (Li-ion)
  2. باتریهای لیتیوم پلیمر  (Li-pol) 
  3. باتریهای نیکل کادمیوم  (Ni-cd)
  4. باتریهای نیکل متال هیدرید (Ni-mh) 

 باتریهای های نیکل کادمیوم مدت عمر بیشتری نسبت به دیگر باتری‌ها دارند ولی باید قبل از شارژ مجدد باتری‌ها به علت اثر حافظه کاملا تخلیه و سپس مجدد شارژ شوند.

باتریهای های نیکل متال هیدرید نیز همانند باتری‌های های نیکل کادمیوم باید قبل از شارژ مجدد کاملا تخلیه گردند و همچنین برای عدم استفاده از باتری‌ها به مدت طولانی بصورت خالی از شارژ نگهداری شود.

باتریهای های لیتیوم یون می‌بایست با شارژرهای مخصوص شارژ شوند در غیر این صورت احتمال انفجار وجود دارد. همچنین این نوع باتری‌ها بر عکس باتری‌های نیکل کادمیوم و نیکل متال نباید کاملا تخلیه گردند و برای عمر بیشتر باتری‌ باید همیشه در حالت پر و نیمه پر قرار داده شود .

باتریهای های لیتیوم پلیمر نوع بهینه شده لیتیوم یون می‌باشد که هم در مشکل انفجار و هم در سایز و وزن و جریان بهبود یافته است که بیشتر باتری‌های موبایل ها از این نوع می‌باشند. روش نگهداری این نوع نیز همانند لیتیوم یون می‌باشد.

 

روش استفاده از باتری های یو پی اس

طرز صحیح شارژ و تخلیه باتری‌ها بسیار مهم می‌باشد. برای مثال شارژ بیش از اندزه باتری‌های ( Ni-mh) می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد کند. بنابراین از شارژر باتری استفاده کنید که دارای مدار کنترل شارژ می‌باشند. انواع پیشرفته، مجهز به پردازنده کنترلی هستند، ولی مدل‌های ساده‌تر از نوعی تایمر برای قطع خودکار شارژ برخوردارند. درحال حاضر مدل‌هایی از شارژرها (سریع (Fast) یا خیلی سریع  (Ultra Fast)) وارد بازار شده‌اند اما برای محاسبه زمان شارژ فرمول خیلی  آسانی  وجود دارد. کافیست ظرفیت باتری‌ را بر حسب MAh بر توان شارژر با همان واحد تقسیم نمایید و ۲۰ درصد به نتیجه حاصل اضافه کنید تا زمان شارژ بهینه بر حسب ساعت به دست‌ آید. برای مثال زمان لازم برای شارژ یک باتری (Ni-mh) اندازه AA با ظرفیت ۲۰۰۰ آمپر در یک شارژر با توان (۲۰۰ آمپر ) برای همان سایز باتری‌، در حدود ۱۲ H می‌باشد.

البته باتری‌هایی که به تازگی خریداری شده‌اند، به دلیل زمان نسبتاً زیاد نگهداری در شرایط انبار، معمولاً زمان بیشتری برای شارژ لازم دارند و تنها بعد از دو یا سه بار شارژ و تخلیه به حداکثر توان خود می‌رسند.

در بسیاری از شارژرهای موجود در بازار، دو یا چهار کانال شارژ وجود دارد که امکان شارژ همزمان را برای تعدادی باتری فراهم می‌کند و برای هر کانال به صورت مجزا کنترل‌کننده وجود دارد. در مدل‌های ارزان‌تر برای هر دو یا چهار کانال تنها یک کنترل‌کننده وجود دارد که استفاده‌کننده نمی‌تواند یک باتری را به صورت جداگانه شارژ کند.

انواع شارژر باتری های یو پی اس:

یک شارژر کاملا استاندارد می‌بایست باتری‌ها را تا ۱۰۰% ظرفیت اصلی باتری‌ها شارژ نماید. در حالت استاندارد برای باتری‌های ۲۰۰۰ میلی آمپر زمانی حدود ۱۰ ساعت و در حالت شارژ سریع زمانی تقریبی ۵ ساعت و برای شارژر نوع سوم که ۶۰ دقیقه نیاز است.

در شارژر های نوع اول که ساده ترین و آسانترین نوع شارژر موجود در بازار برای باتری شارژی هستند باتری‌ها به یک منبع تغذیه وصل شده و در باتری جریان ایجاد می‌شود و زمان شارژ نیز به صورت دستی و با دخالت کاربر و با جدا کردن باتری‌ از شارژر تعیین می‌شود.

معایب استفاده از این نوع باتری :

جریان عبوری از باتری‌ در لحظات اولیه شارژ بسیار زیادتر از جریان مورد نیاز برای شارژ باتری‌ بوده و بعد از گذشت زمانی اندک در هنگام شارژ جریان شارژ خیلی کمتر از جریان مورد نیاز برای شارژ باتری‌ می‌گردد. این نوع شارژر طول عمر باتری‌ را به شدت کاهش داده و زمان شارژ باتری‌ بسیار زیاد می‌باشد وهمچنین توانایی شارژ بیشتر از ۶۵% ظرفیت باتری‌ را ندارد.

شارژرهای نوع دوم نیز که در بازارها وجود دارد یک منبع جریان می‌باشد که یک جریان ثابت را به باتری‌ اعمال میکند. سیستم سخت افزاری این نوع شارژرها بسیار ساده بوده و گاه با ایجاد یک تایمر روی شارژر در یک زمان مشخصی اعمال جریان را قطع کرده و با استفاده از یک دیود نوری فرایند اتمام شارژ را به کاربر اطلاع می‌دهد.

 

معایب  استفاده از این نوع باتری:

 این نوع شارژرها نیز به دلیل اعمال یک جریان ثابت و تعریف شده توانایی کارکرد با باتری‌های ظرفیت مختلف را ندارند به صورتی که گاه زمان شارژ افزایش یافته و گاه باتری‌ را با جریان خیلی بیشتر از حد مجاز شارژ می‌کند که باعث آسیب رسانی به باتری‌ می‌گردد، مشکل دیگر اعمال ناخواسته گرما و ایجاد دمای بالا و مضر به باتری‌ می‌باشد که پس از شارژ ۶۵ % ادامه شارژ را همراه با گرم شدن باتری‌ ادامه می‌دهد که در صورت ادامه شارژ انرژی اعمالی به صورت گرما به محیط انتقال می‌یابد و عمر باتری‌ را کاهش می دهد و باعث از بین بردن باتری میشود.

 

شرایط نگهداری از باتری یو پی اس

بدون شک شیوه نگهداری از تمام وسایل به طول عمر و کارایی بیشتر آنها می انجامد و چه بسا که در وسایل الکتریکی این عمل بسیار تاثیر گذار تر نیز خواهد بود. در مرحله اول باید حتما باتری های یو پی اس در محیطی خشک و خنک وبه دور از نور خورشید نگهداری شوند ،زیاد بودن دمای محیط و یا حتی کنار وسایل گرمایشی نگه داشتن باتری باعث آسیب رسیدن به باتری و همینطور تاثیر در بلند مدت بر روی آن خواهد داشت.باتری ها در مدت طولانی نباید بلا استفاده باشند و حتما باید چرخه شارژ کردن آنها انجام شود.

منبع: تک تیپ



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 29 / 2 / 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ریحانه

انواع سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری

به طور کلی، سه نوع سیستم مدیریت ارتباط با مشتری وجود دارد:
•سیستم‌های CRM دسکتاپ که روی یک رایانه نصب می‌شوند؛
•سیستم‌های تحت سروِر که یک پایگاه اطلاعاتی مرکزی دارند که بر روی یک سرور قرار می‌گیرد و سپس برای دسترسی و استفاده از اطلاعات باید روی رایانه یا لپ تاپ هر کاربر یک نرم‌افزار مجزا نصب شود؛
•سیستم‌های ابری (Cloud) که توسط یک شرکت ثالث در اختیار کاربران شرکت قرار می‌گیرند و دسترسی به آن‌ها در همه جا از طریق هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد امکان‌پذیر است.
 

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری چه قابلیت‌هایی دارد؟

در ادامه، به نقش‌هایی که سیستم‌های CRM در مشتری محوری، مدیریت داده‌های مشتریان و خودکارسازی ایفا می‌کنند و قابلیت‌های مختلف این برنامه‌های نرم‌افزاری اشاره می‌کنیم.
 

1. تقویت استراتژی‌های مشتری محور

اساساً برای استفاده مؤثر از سیستم‌های CRM به استراتژی‌هایی نیاز داریم که مشتری را در رأس همه اموری که انجام می‌دهیم قرار می‌دهند. این استراتژی‌ها نیز به نوبه خود باید بر مبنای اهداف واضح و تعریف دقیقی از تجربه‌های معنادار و هدفمند برای مشتری تنظیم شده باشند.
در واقع، شکل گیری یک تجربه غنی و ارزشمند برای مشتری یکی از اهداف اصلی استفاده از سیستم‌های CRM محسوب می‌شود. هر بار که مشتری به هر نحوی با شرکت شما تماس پیدا می‌کند فرصتی برای شکل گیری یک نگرش مثبت، منفی یا خنثی فراهم می‌شود. پس از مدتی این تجربه‌ها تصویری را در ذهن مشتری شکل می‌دهند که به نوبه خود به شکل گیری یک تصویر کلی و انتزاعی از برند و ارزش‌های آن منجر می‌شود که تغییر آن تقریباً غیرممکن است.
غنا و پرباری تجربه مشتری برای شرکت‌هایی که به مدیریت ارتباط با مشتری بها می‌دهند اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که این‌گونه شرکت‌ها از این واقعیت به خوبی آگاهند که هر تجربه ضعیف و نامطلوبی می‌تواند گامی باشد به سوی از دست دادن مشتری، در حالیکه تجربه‌های خوب باعث تقویت اعتماد و وفاداری خواهند شد.
 

2. متمرکز کردن اطلاعات

نرم افزار سی آر ام همه اطلاعات فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان را در یک جا تجمیع و متمرکز می‌کنند. امروزه در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌ها اهمیت جمع آوری اطلاعات از مشتریان بالقوه و بالفعل را درک کرده‌اند، دسترسی به اطلاعات در یک پایگاه اطلاعاتی متمرکز به معنی تسهیل، تسریع و افزایش کارآمدی ارتباط با مشتری خواهد بود که به نوبه خود به تقویت مشتری محوری خواهد انجامید.
اما چه اطلاعاتی از طریق سیستم CRM جمع آوری می‌شود؟ از جمله اطلاعاتی که از طریق سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری گردآوری می‌شود می‌توان به شماره‌های تلفن، آدرس و زمان آخرین تماس انجام شده اشاره کرد. این نرم‌افزارها معمولاً گفتگوها را نیز ضبط کرده و تاریخ تماس بعدی برای پیگیری را مشخص و یادآوری می‌کنند. در ادامه، می‌توان با استفاده از این اطلاعات، امور بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان را زیر نظر گرفت و مدیریت و ارزیابی کرد. در نهایت، حاصل این تمرکز، استفاده بهینه از اطلاعات خواهد بود که به نوبه خود به رقم خوردن تجربه‌های بهتر برای مشتری منجر می‌شود.
ضمناً به این نکته نیز باید توجه کرد که از آنجایی که سیستم CRM تمامی اطلاعات ارتباط با مشتری را در یک جا متمرکز می‌کند، شکاف اطلاعاتی بین بخش‌های مختلف کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه، بخش‌های مختلف شرکت نمی‌توانند یکدیگر را به دلیل عدم ارسال اطلاعات مشتری سرزنش کنند یا تقصیر اشتباهات احتمالی را به گردن هم بیندازند؛ چرا که همگی به اطلاعات یکسانی دسترسی دارند.
 
 

3. خودکارسازی فرآیندهای مرتبط با مشتری

هر شرکتی علاوه بر فرآیندهای کاری خود (یعنی آن دسته از مواردی که باعث اداره بهتر کسب‌وکار می‌شوند؛ مانند بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی) با فرآیندهای مهم دیگری نیز درگیر است که مستلزم تعامل با مشتری هستند (شامل فروش، بازاریابی و خدمات مشتری).
استراتژی‌های مدیریت ارتباط با مشتری عمدتاً بر روی فرآیندهای دسته دوم تمرکز می‌کنند و از نقطه نظر تأمین نیاز و خواسته مشتری باعث بهبود آن‌ها می‌شوند.
کل فرآیند CRM با یک مشتری راغب یا لید (Lead) آغاز می‌شود؛ یعنی کسی که فکر می‌کنید که می‌توانید چیزی را به او بفروشید. معمولاً این فرد کسی است که یک فرم را در سایت شما پر کرده و اطلاعات تماس خود را در اختیارتان قرار داده است.
با ثبت این شخص در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، نرم‌افزار به طور خودکار وی را وارد فرآیند فروش می‌کند. پس از آن بسیاری از فرآیندهای مرتبط با ارتباط با مشتری به صورت خودکار انجام می‌گیرد؛ به عنوان نمونه، سیستم CRM با توجه به زمان توافق شده برای تماس، انجام تماس مورد نظر را به فروشنده یادآوری خواهد کرد. به علاوه، هر بار که فروشنده یا هر فرد دیگری با مشتری تعامل انجام می‌دهد، خودِ گفتگو و جزئیات آن در سیستم ثبت می‌شود.
به طور خلاصه، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری همه اقدامات مرتبط با مشتری و آنچه که گفته و انجام شده را به طور خودکار زیر نظر می‌گیرد.
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یک منبع غنی از اسناد، تماس‌های تلفنی و ایمیل نیز هست. به محض آغاز یک تعامل با مشتری، فوراً ثبت و ضبط کل فرآیند ارتباط شروع می‌شود و از آنجایی که همه اطلاعات به صورت متمرکز در یک جا ثبت می‌شود، هر یک از کارکنان شرکت که دسترسی‌های لازم را داشته باشد می‌تواند فرآیند کمک به مشتری را ادامه بدهد.
با استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می‌توانید فرآیندهای مختلف مشتری محور کسب‌وکار و همچنین تعاملات بین این فرآیندها را به دست اتوماسیون بسپارید. البته پُر واضح است که به منظور کسب نتایج مطلوب، هر یک از این فرآیندها به نوبه خود باید به خوبی تعریف شده و کارآمد و کارساز باشند. از جمله این فرآیندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

- مدیریت مشتری راغب (Lead)

تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل مستلزم طی یک فرآیند هدفمند و برنامه‌ریزی شده است. به طور خلاصه، ابتدا باید مشتری علاقمند مزبور را پیدا کنید، سپس وارد مرحله صلاحیت سنجی (Qualify) می‌شوید و در مرحله آخر، آن فرد علاقمند را به مشتری تبدیل می‌کنید. طبیعتاً گذر از این مراحل نیازمند مدیریت درست، یکپارچه و هماهنگ است.
منبع مشتریان راغب معمولاً یکسان نیست؛ به عنوان مثال شاید یک مشتری از وب‌سایت، دیگری از یک رویداد یا همایش و دیگری از طریق تماس سرد جذب شده باشد. با توجه به تعداد زیاد کانال‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان مشتری جذب کرد، فرد یا بخشی که مسئولیت ثبت اولیه مشتری در سیستم را بر عهده دارد باید مشخص شود؛ چرا که هدایت مشتری و پیگیری‌های آتی بر پایه همین اطلاعات اولیه صورت می‌پذیرد. در غیاب یک فرآیند تعریف شده و دقیق، چه بسا بخشی از روند ارتباط با مشتری از قلم بیفتد که به نوبه خود به ناامیدی و دلسردی مشتری، کاهش بازده فروش و شکل گیری تجربه‌های نامطلوب منجر می‌شود. سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری با هماهنگ و یکپارچه سازی فرآیندهای مشتری محور شرکت، امکان انجام و پیگیری بهتر و مؤثرتر اقدامات، وظایف و اهداف مرتبط با فرآیند فروش، از جذب مشتری بالقوه گرفته تا تبدیل وی به یک مشتری بالفعل را فراهم می‌کنند.

 

- مدیریت ارتباطات

از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، همه اطلاعات مشتری، از جزئیات اطلاعات تماس گرفته تا گفتگوهایی که از طریق شرکت با وی انجام شده در دسترس قرار داشته و قابلیت به‌روزرسانی خواهند داشت.
 

- پشتیبانی مشتریان

ابتدا لازم است که قوانین واضح و دقیقی برای نحوه مدیریت درخواست‌های خدماتی مشتریان وضع شود. با استفاده از این قوانین می‌توان سطح خدمات مورد نیاز، منابع لازم برای حل مشکل مشتری و روش اطلاع رسانی روند رسیدگی به آن مشکل را مشخص کرد. پس از آنکه فرآیند کار و قوانین مورد نیاز تعریف شد، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می‌تواند اجرای خودکار بسیاری از فرآیندهای مرتبط با پشتیبانی را بر عهده بگیرد. به علاوه در همین حین، تمامی سوابق تماس و تعاملات مختلف با مشتری نیز ثبت می‌شود تا کارکنان بخش خدمات مشتریان با دسترسی به این اطلاعات بتوانند بهتر به مشتری کمک کنند. این به نوبه خود به افزایش رضایتمندی مشتری منجر خواهد شد.
 

4. پیش بینی فروش

گزارش‌های پیش بینی که معمولاً به طور خودکار در سیستم CRM تولید می‌شوند، امکان درک بهتر قیف فروش و آمار و ارقام آن، افزایش دقت صلاحیت سنجی مشتریان راغب و تشخیص میزان نزدیکی یا دوری از اهداف مورد نظر را برای فروشندگان فراهم می‌کنند. مدیران فروش نیز با استفاده از گزارش‌های جامع نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری می‌توانند کارکنان خود را مدیریت کرده و به آن‌ها انگیزه بدهند.
 

5. امکان تعامل فوری و بدون واسطه بین کارکنان شرکت

قابلیت ارسال پیام فوری که معمولاً در سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری گنجانده می‌شود ابزار مؤثری برای تسریع و آسان سازی ارتباطات بین فردی و پاسخگویی به استعلام‌هایی است که کارکنان بخش‌های مختلف از یکدیگر می‌گیرند. از این طریق، مدیران می‌توانند در جریان آخرین تغییر و تحولات قرار بگیرند و کارکنان نیز امکان دریافت پشتیبانی یا بازخورد سریع را پیدا خواهند کرد. به علاوه، معمولاً امکان ارسال انواع مختلف فایل و محتوا نیز در این سیستم‌ها پیش بینی شده است.
 

6. ارائه آمار در قالب نمودارهای مفهوم

اطلاعاتی که از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری گردآوری می‌شود در یک پنل یا داشبورد جامع و قابل درک در اختیار کاربران سیستم قرار می‌گیرد که با توجه به اولویت‌های هر کاربر، امکان سفارشی سازی را نیز خواهد داشت. به علاوه، بسیاری از این سیستم‌ها به قابلیت یکپارچه سازی با سایر سیستم‌های مدیریت کسب‌وکار، مانند اتوماسیون بازاریابی مجهز شده‌اند که می‌تواند اطلاعات جامع‌تری را در رابطه با مشتری در اختیار کاربر قرار بدهد.


:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 29 / 2 / 1400 | نظرات ()